Poniżej zamieszczam schemat, jakim się kieruję podczas opisów bóstw. Jest to tylko ułamek materiałów, z których korzystam przy opracowaniach religii. W większości są to jakieś wolne myśli, które mają naprowadzić mój umysł na odpowiedni tor. Chciałbym żeby opisy bogów były jak najbardziej oryginalne, charakterystyczne i dawały mnóstwo pomysłów na przygody lub świetnie współgrały ze światem i oddawały jego oryginalność.
OPIS OGÓLNY BOGA- należy opisać pokrótce boga, jak jest przedstawiany, z czym jest utożsamiany, od kiedy istnieje, przez kogo jest wyznawany, czy jest bogiem regionalnym czy może obejmuje całość archipelagu. Kto jest jego głównym wrogiem a kto przyjacielem oraz na czym opiera się jego potęga. Można w tym miejscu nadmienić jak jest odbierany przez inne religie lub wstawić propagandową gadkę, która niekoniecznie musi być prawdą.
ASPEKT – główny aspekt kojarzony z danym bogiem.
ARCHETYP – zestaw cech charakterystycznych dla danego boga.
DEMON- istota boska, stworzona przez niego, służąca jako strażnik świątynny, posłaniec, swoisty symbol wiary lub wojownik czy zabójca. Zdarzają się też inne funkcje zajmujące się przepowiadaniem przyszłości, zarządzaniem kultem, dyplomacją itd. Warto jest, aby większość demonów boskich miała jakąś specyficzną dla danego boga właściwość i wygląd. Mogą to być aniołowie, którzy wyglądają jak osoby, z których powstały, ale dużo większe i posiadające skrzydła. Z drugiej strony cechą wyróżniającą może być stan, w jakim się znajdują, np. są martwiakami, żywiołami lub zmiennokształtnymi. Należy pamiętać, że istoty takie emanują aurą charakterystyczną dla boga, któremu służą, no chyba że zostanie ona zafałszowana lub ukryta.
CECHY PREMIUJĄCY GORLIWYCH WYZNAWCÓW- można wziąć i użyć te co są gotowe. Jeśli ktoś nie chce to może je rozszerzyć o własne pomysły. Muszę stwierdzić że jest tu duże pole do ciekawych umiejętności i zdolności. Dzięki większej ilości takich cech łatwiej byłoby zróżnicować postacie. Cechy takie wyznawca otrzymuje podczas specjalnej ceremonii i dopiero po osiągnięciu odpowiedniej wartości WIARY. Postacie wybierające kapłaństwo powinny mieć możliwość wybrania jednej zdolności na starcie.
WYMAGANIA STAWIANE KAPŁANOM- wymagania dotyczące jedzenia, picia, zachowania, wieku, celibatu, używanej zbroi i broni, magii, stosunku do innowierców, leczenia, ranienia, zabijania ludzi i zwierząt, pieniędzy, posiadania dóbr, rodziny, rasy i czego by się tam jeszcze nie dało wymyślić. Należy z tego stworzyć mieszankę, która będzie na tyle lekkostrawna i ciekawa oraz że nie ograniczy zbytnio kapłanów danej religii. Jako element regulujący równowagę, kleryków wyznania bardzo restrykcyjnego i ograniczającego można podciągnąć obdarzając ich specjalnymi mocami. Może to być wybrana moc premiująca gorliwych wyznawców lub specjalny bonus dostępny tylko dla kasty klerycznej.
HIERARCHIA- jak każda instytucja czy organizacja, większość religii Arsa’anu też ma swoją hierarchię. Należy w tym punkcie podać informację dotyczące ubioru, biżuterii, broni lub innych elementów wyróżniających kapłana na tle kleryków innych wyznań. Byłoby dobrze gdyby udało się stworzyć specjalne nazewnictwo tytułów kapłańskich. Można wspomnieć również o Arcykapłanie, jego cechach wyglądu, jak zmieniła go moc boska, jakich relikwii używa itd.
ŚWIĄTYNIE- opis ich wyglądu, zastosowania czy cech szczególnych. Należy wspomnieć zarówno o tych powszechnych kapliczkach jak i największych i sławnych świątyniach kultu. Ponieważ PANDHEMION jest światem fantasy, więc nie ma się co ograniczać.
ŚWIĘCI lub PATRONI – w zależności od kultu, bóg może promować jakichś swych wyznawców obdarzając ich tytułem świętego. Taka osoba staje się wzorem dla innych, jak należy postępować. Zdarza się również, że ze względu na specyficzne umiejętności danego świętego, lub z powodu jego profesji czy zainteresowań, staje się on patronem danej dziedziny życia, z którą jest kojarzony.
ORGANIZACJE – bractwa, zakony, odłamy, heretycy, gildie pod patronatem itd.
ŚWIĘTA – kiedy maluczcy odpoczywają, z jakiego powodu świętują, czy poszczą, albo uprawiają hedonizm, pijaństwo, orgie, samobiczowanie, opalanie na słońcu, skoki przez ognisko, tańce wokół pala, zakopywanie żywce, radosne palenie heretyków itd.
OBRZĘDY I CEREMONIE – pogrzeb, małżeństwo, narodziny, osiągnięcie pełnoletności, zaręczyny, przepowiedzenie losu, nadanie imienia, zmiana imienia, pierwszy stały posiłek, przejście z okresu niemowlęcego do dziecięcego, postrzyżyny itd. Wszystko co nam przyjdzie do głowy a co może pasować do danej religii.
RELIKWIE – najbardziej znane i potężne przedmioty, stworzone i najczęściej używane przez samego ASCENDENTA lub przez jego najpotężniejszych wyznawców. Oprócz tego relikwie typowe, sprzedawane na odpustach, dostępne dla każdego wyznawcy którego na nie stać.
GEOGRAFIA WYZNANIA – gdzie wpływ religii jest większy a gdzie słabszy.
OPIS PLANU BOSKIEGO – jak wygląda półplan stworzony przez ASCENDENTA, gdzie są do niego bramy, jak się do niego dostać, jakie są tam zagrożenia itd.
LEGENDY I OPOWIEŚCI – legendy i opowieści o świętych, o wniebowstąpieniu, o życiu ASCENDENTU i jego przygodach, przypowieści moralizatorskie itd.
POLITYKA – relacje z władzą i innymi kultami.
Wygląda na to, że w takim pojedynczym opisie zawarta będzie masa informacji. Oby tylko nie był to przerost treści. Tak rozdmuchane, szczególnie pod kątem panteonów settingi są często źle odbierane...
OdpowiedzUsuńTo tylko moje subiektywne zdanie ;)
Wszystko zależy od tego czy starczy mi weny aby to rozpisać jak sobie zaplanowałem. Plany są piękne, praktyka sama pokaże. Nie boję się przerostu treści, bo nie zamierzam bardzo dokładnie opisywać świata. Chciałbym większość pomysłów dotyczących różnic kulturowych, wydarzeń, tarć politycznych zarysować w opisach kultów. Skoro jednym z głównych punktów settingu wybrałem konflikty religijne, to nie mogę tego teraz zlać.
OdpowiedzUsuńPiszesz że rozdmuchane pod kątem panteonów settingi są często źle odbierane. Mógłbyś podać przykład, proszę?? Pytam się bo chciałbym uniknąć tych samych błędów. Ja nie spotkałem jak dotąd świata, w którym wiara byłaby ciekawie rozpisana i wykorzystano w pełni jej potencjał. To co próbuje się stworzyć w D&D to porażka. Krótkie, niezbyt treściwe opisy które właściwie oprócz pokazania różnic w używanej broni, prawie nic nie wnoszą. W Kryształach Czasu, bogowie mają fajny potencjał, jednak jest to całkowicie lekceważone przez autora i chyba nie zostanie to wykorzystane. Harn jest świetny pod względem opisów wiary, szczególnie tych autorskich. Nie wiem jak było w podstawkach. Ale chyba i tam konflikty religijne nie były na pierwszym planie. Nie wiem jak Tekumel, bo go jeszcze nie przeczytałem, może kiedyś....
Długo zastanawiałem się nad wiarą w moim systemie. Nie chcę bogów, mgliście wyobrażonych, statycznych, obojętnych itd. Chce ludzi z boskimi mocami, ASCENDENTÓW. Coś jak u Eriksona. Chcę żeby pili, kłamali, byli rozpustni, sprzedawali mocz i kał jako relikwie, wykorzystywali ludzi aby zwiększać swą moc. Z drugiej strony chcę aby byli bohaterami, którzy bronią ludzkości, mają idee, uczucia, kochają, nienawidzą, obdarzają szacunkiem itd. Pytanie tylko, czy mi się to uda??