piątek, 3 maja 2013


PANDHEMION - Skuteczność i Wyparowania

Witam
Dzisiaj nawiązanie do Mechaniki Walki ale trochę z innej strony. Mianowicie mam zagwozdkę. Zastanawiam się nad Skutecznością i jej rozpisaniem. Nie wiem czy prościej czy może dodać więcej możliwości taktycznych ale skomplikować trochę sprawę, zarówno sobie jak i grającym.

Ok zacznijmy od metody prostej. Mamy skuteczność wyrażoną tylko jedną wartością, taką w zakresie od 5 do około 50. Może być modyfikowana o użyte umiejętności i tyle. Aby obliczyć obrażenia od Skuteczności odejmujemy Wyparowania, które są zobrazowane ilością kości 1k10 w przypadku przeszywanicy a na 4k10 skończywszy w przypadku zbroi płytowej. Minusem jest podobieństwo broni, które ciężko będzie zróżnicować.

Druga metoda rozbija Skuteczność na 3 wartości: Kłute, Tnące i Obuchowe. Przyznaję jest to zaszłość pozostała mi z grania w KCety ale widzę wyraźnie tkwiące w niej możliwości. Przede wszystkim łatwość w zróżnicowaniu broni i zbroi. Podobnie z potworami, niektóre mogą mieć wysokie Wyparowania na Tnące wynikające np z grubości Futra, albo na Kłute i Tnące bo są zbudowane ze skały albo na same Kłute bo są szkieletami. Minusem jest jednak dodatkowe skomplikowanie kart postaci oraz bestiariusza. Również wymagać będzie zwiększonej ilości opisanych Manewrów Bojowych, Umiejętności czy Zdolności Specjalnych. Wiem również z doświadczenia że ten sposób przedstawienia Skuteczności dezorientuje nowych graczy co może utrudnić oswojenie się z systemem lub nawet od niego odstręczyć.

Kompromisem mogłoby by być zastosowanie obu rozwiązań, czyli podaję 3 wartości Skuteczności oraz Wartość Średnią, która byłaby stosowana przez grających gdyby zdecydowali się na metodę prostą. Z mojej strony wymagałoby to jednak jednoznacznego rozpisania Umiejętności, aby jasne byłoby kiedy i z jaką metodą można je stosować, co praktycznie podwoiłoby moją pracę i przeszkadzało w korzystaniu z podręcznika.

Co więc zrobić?? Macie jakieś sugestię? Byłbym wdzięczny za wszelkie komentarze.

2 komentarze:

  1. Walka powinna być maksymalnie uproszczona. W przeciwnym wypadku uczestnicy szybko znudzą się grą. W mechanice walki istotne jedynie jest to czym uderzasz w co. Broń, część ciała, rodzaj osłony - wszystko na ten temat. Broń ma współczynnik, atakowana część ciała ma wrażliwość na obrażenia, osłona ma punkty wyparowania. Wzór walki wyprowadź sobie sam ;)

    pozdrawiam,
    Creeping in the Shadows

    OdpowiedzUsuń
  2. Siema,
    Jestem "szperaczem" - przeszukuję polskie blogi o tematyce RPG w poszukiwaniu ludzi, którzy rzeczywiście wiedzą, o czym mówią i chcą zrobić dla sceny coś więcej niż gardłowanie na facebooku. Trafiłem tutaj i podoba mi się to, co widzę - więc przedstawiam ci swoją ofertę:)
    Od jakiegoś czasu budujemy z innymi zapaleńcami forum jednoczące pod wspólnym sztandarem ludzi tworzących autorskie gry RPG, ilustrujących je i publikujących. Nie będę ukrywał, że bywa cieżko - naprawdę zaangażowanych ludzi jest niewielu, a wymagania, które sobie stawiamy, są dość wysokie. Nie każdemu to odpowiada - wiele osób odeszło od nas, albo zostało usunięte za pieniactwo i trollowanie. Ale mimo to trwamy dalej i uparcie przemy do przodu, niedługo w sieci ukaże się pierwsza wydana pod naszym szyldem gra...
    Rzecz jest bardzo prosta - jeżeli interesujesz się rozwijaniem sceny autorskich gier RPG w Polsce i chcesz się tym trochę poważniej zająć w gronie zaangażowanych ludzi - zapraszam na http://rpgmanufacture.pl/index.php
    Jeżeli to jednak nie dla ciebie - zapomnij o sprawie, nie będę więcej zawracał ci głowy;)
    Miłego dnia,
    Skavenloft

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...