czwartek, 27 czerwca 2013

RPG MANUFACTURE.

Zarejestrowałem się na forum RPGManufacture z zaproszenia Skavenlofta. Biorąc pod uwagę to że ostatnio z weną u mnie krucho to może forum zrzeszające twórców różnego rodzaju autorek pchnie mnie to działania. W każdym razie jest tam członkami dość poważna grupa osób które przewijają się tu i tam w fandomie. Dokonania niektórych wzbudziły mój podziw i zazdrość. Tak że cieszę się że tam dołączyłem i wiąże z tym miejscem duże nadzieję.

Napisałem sobie tam posta ogólnie o rpg fantasy, którego to pozwalam sobie tu zacytować, aby pokazać że jeszcze żyję i coś tam robię a PANDHEMION jeszcze nie szczezł.

Witam

Zacznę swoją przygodę z forum do tego miejsca bo pytania mi się spodobały i mają wiele wspólnego z moim autorskim systemem. A że możemy się tu nieskrępowanie dzielić naszymi pomysłami i nie zostaniemy jak mniemam posądzeni o zbytnie nagabywanie, więc sobie pozwolę co nieco powrzucać :)

- czy lepiej mieć gotowe profesje, czy może większy luz kreowania postaci:
wolę swobodę i dużo możliwości w kreowaniu postaci. Nawet w systemie fantasy jako MG mogę uzasadnić istnienie rycerzy Jedi, bombę atomową czy statek kosmiczny. Kwestia interpretacji, odpowiedniego opisu i nawiązania do magii.

- ważne jest kalendarium? ktoś to czyta? Jak tak, to w celu jedynie klimatu? - Kalendarium tak, ale krótkie i treściwe. Ma być pomocą dla MG i inspiracją dla przygód a nie męczarnią wymagającą długiego czytania

- magia - mało, dużo, jaka, w jakim stopniu, dlaczego? - Dużo, im więcej tym lepiej. Nie lubię ograniczenia magii do mistyki bo kojarzy mi się to z naszymi realiami. Nie lubię czarodziei co to niby są wszechpotężni i równi bogom a mają takie ograniczenia że ogniska nie mogą rozpalić. Bliskim ideałowi jest dla mnie magia z Eriksona i jego Malazjańskiej Księgi Poległych. Ten gościu nie bał się potężnej magii i jej użytkowników. Jak się okazywało zawsze było więcej do odkrycia i zawsze znalazł się ktoś potężniejszy. W moim ideale magię porównałbym do naszej techniki, dużo można, ale zawsze jeszcze jest możliwość jej dopracowania, choćby po to aby zużywać mniej energii, albo uzyskiwać lepsze efekty. Mistykę pozostawiłbym jako wpływ LOSU, FATUM, PRZEZNACZENIA, SZCZĘŚCIA, PRAWDZIWEJ MIŁOŚCI, WIARY itd. Dam przykład: atak na wioskę, matka zasłania dziecko własnym ciałem i ginie, morderca wyciąga niemowlaka i chce go zabić, nagle ginie, rozszarpany przez ducha matki, który zabiera dziecko i odnosi w bezpieczne miejsce.

- zagrozenia dla Graczy,
Zagrożenia to podstawa. Przede wszystkim ułatwiają prace MG. Im jest łatwiej je stworzyć tym lepiej. Jeśli logika ich pojawiania się jest wpisana w setting to dla mnie bomba. U siebie w PANDHEMIONIE mam inwazję demoniczną z umierającego wszechświata plus klątwę nieumarłych, plus świat snów na wzrór TelArianRhod z Koła Czasu Jordana. Dzięki temu w każdym miejscu i czasie mogę wstawić dowolne zagrożenie.

- pomoc "otoczenia" świata dla Graczy, -
Zostawiłbym to w kwestii MG i przygody

- czy lepszy jest mix róznych światów (np. bogowie greccy i orkowie w jednym), czy może klasycznie?,
Ja stawiam na dowolność. Nie lubię pewnych rozwiązań ale zdaję sobie sprawę że jest to kwestia gustu. Dlatego za idealny uważałby setting który pozwoliłby się w pewnym zakresie kształtować i przybierać cechy ważne i lubiane przez graczy. Dlatego też w swoim systemie staram się stawiać pytania w opisach, w taki sposób żeby gracze sami mogli na nie odpowiedzieć. Przykład. Wymyśliłem sobie inwazję demonów nazwaną przez ze mnie Splugawieniem. Czym ono jest? Wojną między bogami, inwazją z innego wszechświata/uniwersum, atakiem innego narodu, powrotem Starożytnych itd.


- geografia/historia - czy szczegółowość opisu landów jest konieczna? Co z historią? Lubicie o tym czytać? -Punkt startowy powinien być w miarę szczegółowo opisany, reszta to mapa i plotki. U siebie rozwiązałem to tak. Staram się opisać jako punkt startowy ogromne miast zwane Miastem Cudów. Coś na wzór Rzymu tyle że zbudowanego w wygasłym kraterze, z rozległymi podziemiami, które mają swoje uzasadnienie itd. Reszta świata to informacje o miastach czy państwach, krótko ale treściwie, co najwyżej kilka zdań. Tak naprawdę te informacje są tylko plotkami, bo świat wciągu jednej nocy się zmienił. Nie ma komunikacji, nastąpiło Splugawienie, demony chodzą po świecie, przebudziła się Dzika Magia, martwi wyszli z grobów itd. Nie wiadomo co czeka za bramą Miasta Cudów, czy najbliższa wioska jest normalna czy jest to siedlisko upiorów, czy stolica Konfederacji ciągle istnieje, a jeśli tak to czemu nie ma z nią kontaktu?

- oręż - lubicie rozpisane na statystyki miecze i inne pałki?
Lubię ale tylko wtedy gdy jest między nimi zdecydowana różnica. Moim zdaniem nie ma sensu tworzyć bytów ponad miarę jeśli każdy munchkin będzie używał tylko półtoraka bo reszta jest za słaba.

- antagoniści - co oprócz bestyjek, zielonoskórych? -
Lubię dowolność ale nie trawię pokemonów i futrzaków. Jak dla mnie muszą istnieć istoty które są groźne i tak wyglądają, mają kwas zamiast krwi i podwójną paszczę w bezokim łbie.

- dylematy moralne w fantasy są potrzebne?
Oczywiście że tak, ale od graczy powinno zależeć czy chcą czarno biały świat czy wolą szarość. Powinni się dogadać z MG i tego się trzymać.

- fabuła? Prosta, jak budowa cepa, czy może zakręcona? Mistycznie czy zwyczajnie?
Najważniejsza jest zabawa. Ja lubię fabułę oparta na samej walce, ale nie przeszkadza w niczym to żeby wpleść w nią drugie, trzecie czy czwarte dno. Dla każdego coś dobrego, to powinno przyświecać MG i powinien mieć środki w postaci mechaniki i opisów aby ten cel realizować.


CHAOS - Mam coś podobnego w PANDHEMIONIE, można powiedzieć że się tym warhammerowskim sugerowałem. Dla mnie to siła pierwotna, przeciwstawna STWORZENIU i zawierająca w sobie jego iskrę. Nie jest zła, po prostu jest zniszczeniem, entropią i podsyca w każdej istocie właśnie te elementy. Niektórzy potrafią go wykorzystać, ale większość jest przez niego wykorzystywana. Nie może być w pełni zrozumiana i nawet personifikacje CHAOSU (Khorne, Slaanesh itd) nie muszą być wcale najpotężniejszymi jego użytkownikami/panami/niewolnikami.

2 komentarze:

  1. Co tu dużo gadać, witamy na pokładzie stary:D
    (a wam po cichu powiem, że on tam u nas kawał dobrej roboty odwala...)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeden lubi swobode, bo lubi miec swoj kreatywny wklad inni nie.
    np. L5K, w duzej mierze narzucaly z gory sporo.

    1 Mozna tez dac gracza mozliwosc obu opcji.
    To wymaga wykreowania przez tworcow odpowiedniej do tego mechaniki.
    2 Lub nazucic srednia wypadkowa, kreowania ale w pewnych ramach.

    Co do magii sie nie wypowiadam, bo nie lubie grac magami ale lubie miec w druzynie takowych. Wydaje mi sie jednak ze im wiecej czarow tym lepiej.
    A co do magii, to zalerzy od kontekstu danego RPG.
    Warhammer, tam magowie byli kiepscy, ale tam caly wykrewoanyswiat byl przeciw nim, bal sie ich itd. itp.
    Ogolnie magia ma pasowac do realiow i z nimi wspolgrac.
    W KC - magia chyba powinna byc na zasadzie potegi i tak jak pisze autor, im wiecej tym lepiej z mozliwoscia awansu do potegi rownej bogom.

    I tutaj dochodzimy do mixu roznych swiatow.
    No wlasnie, moim zdaniem w ten sposob mozna latwo zabic klimat danego RPG.
    Jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego.
    Niektore RPG, sa "ograniczone", przez co sa charakterystyczne.
    Swego czasu byla jakas dziwna moda na d20, i przerabianie RPG na modle tej kostki.
    Moim zdaniem wiele z tych RPG-ow, byla bezplciowa.

    Ja z tym mixem, bym uwazal i to bardzo uwazal.
    Klimat ma byc spojny i wszystkie pomysly pasowac do ogolnej koncepcji.

    W historii antyczny Rzym i sredniowiecze, spotkaly sie razem, wiec greccy bogowie + KC-towe, pol-orki ktore uwazam ze sa analogia na azjatow (byc moze mogolowie), jak dla mnie nie gryza sie razem.

    Co do broni sie nie wypowiem, bo to moja najwieksza slabosc i mam zbyt duzo do powiedzenia o niej, ale ogolne wnioski autra sa podobne do moich.
    Nie ma co mnozyc bytow, jesli wszystkie bronie sa takie same pod wzgledem mechaniki to nie ma sensu rozpisywac i przedstawiac kolejnych takich samuch broni tylko o innym ksztalcie.

    Antygonisci - sa ok, jesli wpisuja sie w klimat danego RPG.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...